Projekty Charity Bohumín

 

Bonatrans 

Virtuální brýle Kaleido 

thumbnail_image001

Popis projektu: Zapůjčení virtuálních brýlí Kaleido

V rámci projektu byly finanční prostředky využity na zapůjčení virtuálních brýlí Kaleido, které sloužily k obohacení volnočasových aktivit klientů a zlepšení jejich psychické pohody prostřednictvím virtuálních zážitků.

Průběh čerpání:
Virtuální brýle byly zapůjčeny na období od září do prosince 2024. Během tohoto období byla zajištěna jejich pravidelná údržba, bezpečné používání a přizpůsobení programů potřebám klientů.

Počet zapojených osob:
Z projektu mělo prospěch celkem 30 klientů, kteří brýle využívali k různým aktivitám, jako je prohlídka virtuálních destinací, relaxační programy či stimulace paměti a kognitivních funkcí.

Co se povedlo:

  • Klienti byli nadšeni možností navštívit známé lokality, jako je ZOO Praha, ZOO Dvůr Králové nebo zámek Lednice, aniž by museli opustit pohodlí svého pokoje.
  • Reakce klientů byly veskrze pozitivní, oceňovali především inovativnost technologie
    a možnost zažít něco nového a nevšedního.
  • Projekt také přispěl ke zlepšení psychické pohody klientů a nabídl jim způsob, jak uniknout každodenní realitě.

Shrnutí:
Projekt byl úspěšný a přinesl klientům nejen radost, ale i nové možnosti zábavy a relaxace. Jeho pozitivní dopad potvrzují ohlasy klientů, kteří ocenili zejména přístupnost a atraktivitu virtuálních zážitků. Do budoucna je možné projekt rozšířit a ještě více přizpůsobit konkrétním potřebám klientů.

Reakce klientů na projekt:

  • Paní H.: „Strašně se mi to líbilo. Velmi zajímavé a ráda zase vyzkouším.“
    Vyjádřila nadšení z nevšedního zážitku a ochotu se do projektu zapojit znovu.
  • Paní M.: „Moc dobře využitý volný čas. Nikdy jsem to ještě nezažila.“
    Ocenila smysluplné využití volného času a unikátnost zkušenosti.
  • Pan A.: „Bylo to výborné. Poprvé v životě jsem se mohl alespoň takto přenést k moři a zároveň si užít i výklad průvodce.“
    Zdůraznil svůj osobní zážitek z virtuálního cestování, které mu umožnilo poznat destinaci, kam by se jinak nedostal.

1e6a87d8-b9cf-43a6-a20c-7e9ad3d036b6  251e7768-1e95-4c89-bf43-fcec14c3bf7c

6941b014-8304-4f80-bfe5-994e0ac541a4 da3a619c-fb3f-4b4b-bcee-bc23a94cf7f0

Lednice klientům

Z finančního daru ve výši 15 tis. Kč od firmy Bonatrans jsme zakoupili nové ledničky do pokojů klientů Charitního domu pokojného stáří sv. Františka.

IMG-20211021-WA0035 IMG-20211021-WA0037

Město Orlová 

Schránky pro klienty

Untitled-9_Logo_vertical_A_800px_RGB

Poštovní schránky pro naše klienty byly pořízeny z účelové neinvestiční dotace města Orlová ve výši 10 000 Kč.

IMG-20241118-WA0001    IMG-20241118-WA0002

 

Nadace ČEPS

Nákup mobilní vany (sprchovací lůžko) s váhou

logo ČEPS

Nadace ČEPS je česká nezisková organizace, která se zaměřuje na podporu veřejně prospěšných aktivit a projektů. Je spojena s ČEPS, a.s., společností, která provozuje elektrizační soustavu České republiky. Jednou z hlavních oblastí její podpory je sociální oblast, kde pomáhá seniorům, osobám se zdravotním postižením a sociálně znevýhodněným skupinám obyvatel. Finanční podpora nadace přispívá ke zlepšení kvality života těchto skupin a podporuje jejich integraci do společnosti.

Děkujeme Nadaci ČEPS za velkorysý příspěvek ve výši 100.000,- Kč (celková částka vany byla  155.152,- Kč), který nám umožnil pořídit sprchovací lůžko s váhou pro naše klienty. Toto specializované zařízení usnadňuje hygienickou péči o osoby s omezenou pohyblivostí. Lůžko je vybaveno vodotěsným a snadno čistitelným povrchem, polohovatelnou plochou pro nastavení různých úhlů a výšek a integrovanou váhou, která umožňuje vážení klienta bez nutnosti přesunu.

Bezpečnostní prvky, jako jsou madla, popruhy a protiskluzové povrchy, zajišťují bezpečnost klienta během sprchování. Mobilní podvozek s koly a brzdami umožňuje snadné přemístění lůžka a jeho zajištění na místě, zatímco integrovaný odtokový systém účinně odvádí vodu. Toto lůžko umožňuje pracovníkům efektivně a bezpečně pečovat o hygienu klientů s minimální fyzickou námahou a maximálním komfortem pro klienta.

vlevo mobilní vana bez váhy a vpravo s váhou    Mobilní vana s váhou

Nadace ČEZ

Školení bazální stimulace

nadace_cez_barva_pozitiv_cmyk-scaled Nadační příspěvek ve výši 65 000,-               

 IMG-20240924-WA0001    Celková částka projektu 70 000,-

Vzdělávání zaměstnanců

Díky nadačnímu příspěvku Nadace ČEZ se nám podařilo realizovat třídenní 24-hodinový kurz Bazální stimulace pro 20 pracovníků přímé péče o naše klienty seniory. Proškolením našich pracovníků jsme získali možnost odborně zavést koncept Bazální stimulace i v našem Domově pro seniory a tím pomáhat klientům, především těm, kteří jsou upoutáni na lůžko, ke zlepšení vnímání vlastního těla, k podpoře a rozvoji vlastní identity, k umožnění vnímání okolního světa, navázání komunikace se svým okolím a zlepšení funkce organismu. 

 

Tvorba vlastního etického programu v organizaci

V dnešní složité době bývá obtížné hledat jistoty, udržet si své morální hodnoty a zásady a to nejen ve svém osobním životě, ale i v životě pracovním, což platí pro práci v charitní organizaci mnohem víc. V rámci naší práce se můžeme setkat s otázkami: Čím se naše organizace liší od ostatních? Co mi může nabídnout mimořádného? Nejen z tohoto důvodu vedení Charity Bohumín velmi zaujal model DEKACERT®.

Model DEKACERT® německé autorky Prof. Dr. Theol. Elisabeth Jünemann je nástrojem etického řízení managementu církevní organizace. Tento model se opírá o 10 křesťanských hodnot vybraných podle Desatera, a to:

  1. Identita
  2. Integrita
  3. Svatý čas
  4. Generační solidarita
  5. Tělesný a duchovní život
  6. Spolehlivá dohoda
  7. Vlastnictví
  8. Komunikace
  9. Sociální společenství
  10. Intimní společenství

Využívání modelu DEKACERT®  do prostředí českých charitních organizací  zavádí - Projekt DEKACERT® CZ. Jedná se o ucelený vzdělávací systém akreditovaných kurzů, během kterých pracovníci získají praktický návod, jak výše zmíněné hodnoty aplikovat v sociálních službách. Kurzy jsou určené pro každého pracovníka nehledě na pracovní pozici.

V měsíci dubnu vedoucí jednotlivých středisek Charity Bohumín absolvovali úvodní kurz pro management, jehož lektorkou byla paní Mgr. Lucie Szotkowská a následně v průběhu roku 2023 proběhly kurzy pro všechny pracovníky Charity Bohumín, a to v rozsahu 16 hodin. Zaměstnanci pracovali ve třech pracovních skupinkách. Přece jen, je nás už kolem 100 zaměstnanců.

Díky finančnímu přispění Nadace ČEZ jsme mohli celým vzdělávacím modelem Dekacertu projít.

 

ČEZ Pomáhej pohybem

Za příspěvek Nadace ČEZ ve výši 80 000 Kč,- se nám podařilo opravit podlahy v pěti pokojích klientů Charitního domu pokojného stáří sv. Františka ve Starém Bohumíně.

1  2 3 4 11 8 5 16 14 15 18

Nadační fond Českého rozhlasu Ježíškova vnoučata 

Celoroční projekt Ježíškova vnoučata Nadačního fondu Českého rozhlasu

vnoucata_side_2x

Nadační příspěvek z projektu Ježíškova vnoučata Nadačního fondu Českého rozhlasu byl využit na zajištění služeb zooterapie paní Pavly D. Facebook Canisterapie Bohumín. Terapeutka navštěvovala Domov pro seniory U Kaple Dětmarovice se svými zvířaty v době od května 2023 do května 2024. Návštěvy většinou v délce tří hodin měsíčně probíhaly dle preferencí klientů skupinově nebo individuálně na pokojích. Na první schůzce terapeutka představila svá zvířata, seznámila klienty s principy zooterapie a probíhala živá diskuze. Během roku klientům představila různé druhy zvířat. Domov navštívili psi, kočky, hospodářská zvířata, drůbež, drobní hlodavci a také obojživelníci. Osvědčila se nám zejména individuální zooterapie, klienti se na návštěvu zvířat vždy velmi těšili a užívali si jejich přítomnost, což bylo patrné z jejich chování a dobré nálady. Průběh zooterapie hodnotíme pozitivně a jsme velmi rádi za možnost využití nadačního příspěvku. 

IMG_20230515_132506IMG_20230614_131518 IMG_20230620_135831IMG_20230725_132949IMG_20230725_135314 _trashed-1686758413-IMG_20230515_130613

_trashed-1714706354-IMG_20240328_135451_trashed-1714706419-IMG_20240328_132243 _trashed-1714706596-IMG_20240315_130353

 

Evropská unie 

Potravinová a materiální pomoc nejchudším osobám III (Pompo III)

EU-SPOLUFINANCOVÁNO Barevné

Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu v rámci Operačního Programu Zaměstnanost plus (OPZ+) a státního rozpočtu České republiky.

Registrační číslo projektu: CZ.03.04.01/00/22_010/0001326
Období realizace: 1. 5. 2023 - 30. 4. 2026

Cíl projektu

Cílem projektu je zlepšení situace podpořených osob ve smyslu zajištění jejich pravidelnějšího a kvalitnějšího stravování a zvýšení dostupnosti hygienických prostředků, základních domácích potřeb, textilních výrobků a školních pomůcek pro tyto osoby. Stany, spacáky a karimatky budou distribuovány zejména osobám bez domova s cílem alespoň částečně zlepšit jejich situaci, pokud nelze v konkrétním případě jejich ubytování řešit jiným způsobem. Poskytování potravinové a materiální pomoci doplní nebo rozšíří stávající aktivity partnerských organizací a umožní jim tak podpořit více osob nebo je podpořit i intenzivněji. Projekt počítá s podporou 284 987 unikátních osob v případě potravinové pomoci a 233 906 unikátních osob v případě materiální pomoci. Potravinová a materiální pomoc sice ze své povahy může uspokojovat pouze základní životní potřeby, nicméně zprostředkovaně může přispívat i k uspokojování dalších potřeb těchto osob tím, že tyto osoby budou moci použít svoje disponibilní prostředky i na jiné účely než pouze na uspokojování základních životních potřeb. Projekt též bude přispívat k vybudování kontaktu a důvěry mezi pracovníky partnerských organizací a klienty a bude jakousi vstupní branou pomoci, kdy při přijímání potravinové a materiální pomoci jsou klienti více ochotní navázat kontakt a případně vyslechnout rady a doporučení pracovníků zapojených organizací. Dalším cílem projektu je tedy i vhodné a citlivé nasměrování osob z cílových skupin k dlouhodobějšímu řešení svojí situace, tedy k řešení příčin problémů, a to prostřednictvím poskytování doprovodných opatření spolu s potravinovou a materiální pomocí. Projekt tedy může tímto způsobem přispět ke zmírnění chudoby a sociálního vyloučení podpořených osob. Projekt vzhledem ke svému nastavení a flexibilitě bude schopen rychle reagovat i v situacích, kdy z nejrůznějších důvodů nelze použít jiné nástroje pomoci a vytvoří tak určitou záchrannou brzdu pro řešení takových situací (např. v případě migračních krizí).

Popis projektu

Projekt pomáhá lidem v tíživých sociálních situacích tím, že jim umožňuje překlenout těžké životní období poskytováním potravinové či materiální pomoci a současně je prostřednictvím vhodných doprovodných vhodně směřuje a motivuje k dlouhodobějšímu řešení jejich problémů, tedy k řešení příčin jejich obtížné životní situace. Tímto projektem zajišťuje Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR distribuci základních potravin, hygienických potřeb, základních domácích potřeb a některých textilních výrobků nejchudším občanům ČR. Probíhá též distribuce stanů, spacáků a karimatek pro řešení nouzových situací osob bez domova a distribuce školních pomůcek pro děti z rodin ve vážné sociální nouzi.

Distribuci pomoci zajišťuje 21 partnerských organizací, které pokrývají celé území ČR. Mezi ně patří 15 potravinových bank ze všech krajů včetně jejich zastřešující organizace České federace potravinových bank a dále organizace Charita ČR, NADĚJE, Slezská diakonie, Diakonie Církve bratrské a Diakonie ČCE – středisko Praha. V případě zastřešujících organizací (např. typicky potravinových bank), tyto organizace následně pomoc distribuují prostřednictvím svých menších spolupracujících neziskových organizací, pomoc se tak může dostat k většímu okruhu potřebných osob. Partnerské organizace mají možnost v rámci projektu ze seznamu distribuovaných komodit objednat právě ty potraviny, hygienické potřeby a další komodity, které potřebují, a tím pádem nedochází k plýtvání. Projekt tak vhodně doplňuje pomoc, kterou tyto organizace získávají z jiných zdrojů (potraviny a materiální pomoc od výrobců, zemědělců, obchodních řetězců či jiných dárců).

Facebook - Potravinová a materiální pomoc

 

Optimalizace odborného sociálního poradenství a poskytování dluhového poradenství v SK 

registrační číslo CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_007/0010399, doba účasti v projektu: 1.9.2020 - 31.12.2021

logo OPZ_barevne

letak

 

Metodickou podporou ke kvalitě

Registrační číslo: CZ.03.2.63/0.0/0.0/19_098/0015163
Doba realizace: 1. 7. 2020 - 30. 6. 2022

Cílem projektu je zvýšit kvalitu sociálních služeb poskytovaných Diecézní charitou ostravsko-opavskou a 14 oblastními charitami, zlepšit a zefektivnit procesy probíhající ve službách a nabídnout podporu osobám pečujícím o své blízké a usnadnit jim tak zvládání každodenní péče. Jednotlivých cílů bude dosaženo prostřednictvím zajištění metodické a supervizní podpory pracovníků, cvičných auditů kvality, odborných pracovních skupin - kolegií a setkání pro pečující. Celkem bude podpořeno 54 služeb.

Charita Bohumín je partnerem projektu s finančním příspěvkem.

Aktivity v Charitě Bohumín

  • metodické konzultace - Nízkoprahové denní centrum pro osoby bez přístřeší (1785782), Noclehárna sv. Martina (4767754)
  • podpůrný audit kvality - Charitní dům pokojného stáří sv. Františka (1751857) a Noclehárna sv. Martina (4767754)
  • pravidelné supervize a účast na odborných kolegiích - Charitní dům pokojného stáří sv. Františka (1751857) a Noclehárna sv. Martina (4767754), Odlehčovací služba Charitní dům pokojného stáří sv. Františka (nově Charitní dům sv. Kláry od 1.1.2020, 2127435) a Nízkoprahové denní centrum pro osoby bez přístřeší (1785782), Občanská poradna (8857480)
  • Podpora pečujících - příprava a organizace setkání pro pečující osoby. Pracovníci Charity Bohumín provedou informační kampaň o konání akce, organizačně zajistí její přípravu, lektory jednotlivých setkání a odborná témata. Cílem bude také pomoci k vytvoření svépomocné skupiny pečujících.

Projekt je financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost.

logo OPZ_barevne

Plakat

 

Charitní dům sv. Kláry - podpora poskytování odlehčovací služby

Provoz odlehčovací služby poskytované Charitou Bohumín v rámci Charitního domu sv. Kláry je finačně podporován z EU a státního rozpočtu ČR. Projekt je realizován v souladu se schválenou strategií MAS Bohumínsko.

Charita Bohumín čerpá finanční podporu EU v rámci neinvestičního projektu "Charitní dům sv. Kláry - podpora poskytování odlhečovacích služeb" podporovaného v rámci Operačního programu Zaměstannost s reg. č. CZ.03.2.65/0.0/0.0/16-047/0014799. Tento projekt realizujeme v období od 1. ledna 2020 do 31. prosince 2022 s celkovým rozpočtem ve výši 9 311 526 Kč a dotací ve výši 7 621 726 Kč.

Hlavním cílem projektu je podpořit sociální začlenění a prevenci sociálního vyloučení osob z cílové skupiny projektu prostřednictvím zvýšení dostupnosti pobytové sociální služby "odlehčovací služba" provozovanéCharitou Bohumín v souladu s § 44 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a umístěné na území města Bohumína s působností na celém území MAS Bohumínsko (Bohumín, Dětmarovice, Dolní Lutyně, Doubrava, Petrovice u Karviné, Petřvald, Rychvald).

Tento hlavní cíl bude naplněn protřednictvím těchto dílčích cílů - výsledků projektu:
1. Rozšířit dostupné kapacity pobytové sociální služby odlehčovací služba o 8 nových míst.   
2. Vytvořit celkem 11 nových pracovních míst za účelem zajištění provozu odlehčovací služby.
3. Podpořit v průběhu realizace projektu v rámci sociálního začleňování a prevence sociálního vyloučení min. 90 osob z cílových skupin projektu.

Cílovou skupinou projektu jsou osoby pečující o jiné závislé osoby starší 18-ti let ve II., III. nebo IV. stupni závislosti s bydlištěm na území MAS Bohumínsko (Bohumín, Dětmarovice, Dolní Lutyně, Doubrava, Petrovice u Karviné, Petřvald, Rychvald).

logo OPZ_barevne

 

Odlehčovací služby

Charita Bohumín realizuje v rámci Integrovaného regionálního operačního programu IROP investiční projekt  "Odlehčovací služby" (registrační číslo CZ.06.4.59/0.0/0.0/16_072/0006881).

Hlavním cílem projektu je zvýšit kvalitu a dostupnost pobytové sociální služby - odlehčovací služby na území MAS Bohumínsko a podpořit tak sociální inkluzi cílové skupiny osob se zdravotním postižením vč. seniorů s přiznaným některým ze stupňů míry závislosti podle zákona o sociálních službách.

Tento hlavní cíl bude naplněn prostřednictvím těchto specifických cílů:   
SPECIFKÝ CÍL 1
Prostřednictví rekonstrukce, stavebních úprav a přístavby stávajícího domu na adrese Slezská 295 v Bohumíně vybudovat nové plně bezbariérové středisko odlehčovací služby s kapacitou 10 míst zahrnující 5 dvoulůžkových pokojů s příslušenstvím a se zázemím pro poskytování této sociální služby.                                                                                                         
SPECIFICKÝ CÍL 2
Prostřednictvím pořízení sady vybavení vč. kompenzačních pomůcek zvýšit kvalitu poskytované sociální služby pro cílovou skupinu osob se zdravotním postižením.

Projekt s obdobím realizace od 4. 5. 2017 do 31.12. 2018 je koncipován jako jednoetapový. Celkový plánovaný rozpočet projektu je 16 005 759 Kč, přičemž celkové způsobilé výdaje dosahují výše 10 526 315,79 Kč. Dotace pak z této částky dosahuje 10 mil. Kč. Na realizaci projektu je poskytována finační podpora z EU.

IROP_CZ_RO_B_C RGB

Moravskoslezský kraj 

Obnova vybavení pro klienty Charitního domu pokojného stáří sv. Františka

stažený soubor

Z dotace ve výši 170 000,- Kč z rozpočtu Moravskoslezského kraje (z Programu na podporu zvýšení kvality sociálních služeb poskytovaných v Moravskoslezském kraji na rok 2024; dotační titul KSS 2/24 Financování materiálně-technického zabezpečení sociální služby a oprav jsme pořídili elektrický zvedák s příslušenstvím a 19 ks antidekubitních matrací. 

IMG-20241210-WA0001                IMG-20241210-WA0002              IMG-20241210-WA0003

Obnova vybavení domova pro seniory

stažený soubor

Z dotace ve výši 139 000,- Kč z rozpočtu Moravskoslezského kraje (z Programu na podporu zvýšení kvality sociálních služeb poskytovaných v Moravskoslezském kraji na rok 2022; dotační titul KSS 2/22 Financování materiálně-technického zabezpečení sociální služby a oprav jsme pořídili 6 ks elektrických polohovacích postelí a + 6 ks antidekubitních matrací do těchto postelí. 

Oprava koupelen pro klienty

stažený soubor

Z dotace Moravskoslezského kraje - Financování materiálně - technického zabezpečení sociálních služeb v MS kraji pro rok 2021 ve výši 115 730,- Kč se nám podařilo zrekonstruovat 4 koupelny u pokojů klientů a opravit podlahy ve dvou dalších koupelnách klientů. Děkujeme.

436825472_326588576795638_3673013330066714284_n

Rockwool

Využití finačního daru z firmy Rockwool

Rockwool

Z finančního příspěvku firmy Rockwool ve výši 25 tis. Kč se nám podařilo vyměnit starou kuchyňskou linku, která nám poctivě sloužila 21 let za novou.

IMG_20210317_125423 IMG_20210317_125428 IMG_20210317_125443 IMG_20210317_125446 IMG_20210317_125542 IMG_20210317_125547 IMG_20210317_125558