Další informace o službě

Poslání

V Občanské poradně v Bohumíně se věnujeme lidem, kteří se ocitli v obtížné životní situaci, kterou pociťují jako nepříznivou a nedokáží ji řešit vlastními silami. Poskytujeme jim informace, rady a pomoc k tomu, aby svou situaci vyřešili nebo alespoň zmírnili.

Cíle

  1. Uživatel, který se orientuje ve svých právech a povinnostech a v dostupných službách na základě informací poradny.
  2. Uživatel, který se rozhoduje pro způsob řešení své nepříznivé sociální situace s využitím rad poradny.
  3. Uživatel, který získal nebo zlepšil dovednost (vy)řešit svou nepříznivou sociální situaci s praktickou pomocí poradny. 

Cíle č. 1 bude dosaženo, když uživateli poradna poskytne minimálně základní sociální poradenství na nejnižší úrovni, tj. informace (viz Úroveň poskytovaných služeb bod 1).

Cíle č. 2 bude dosaženo, když uživatel od poradny obdrží minimálně dvě možnosti řešení své situace s jejich důsledky a mezi nimi se rozhoduje (viz Úroveň poskytovaných služeb bod 2).

Cíle č. 3 bude dosaženo, když uživatel od poradny obdrží minimálně jednu praktickou pomoc
(viz Úroveň poskytovaných služeb bod 3).

Zásady

Bezplatnost -  poradenství je poskytováno zdarma. Výjimku tvoří fakultativní služby poskytnuté na výslovnou žádost uživatele tj. kopírování a telefonování, viz Ceník fakultativních služeb.                                         

Diskrétnost - uživatel může vystupovat anonymně. Poradna zachovává mlčenlivost o všech skutečnostech, které se od uživatele při konzultaci dozví, rovněž tak poradna zachovává mlčenlivost o tom, že uživatel poradnu navštívil. Výjimka: V případě, že se poradce dozví informaci o spáchání trestného činu, má podle platných právních předpisů ČR ohlašovací povinnost na Policii ČR jako každý jiný občan. 

Respekt k uživatelům – respektujeme osobu uživatele, jeho jedinečnost, odlišnost, životní hodnoty, právo uživatele vyjádřit svá přání, potřeby, názory, obavy, rozhodnutí.

Individuální přístup – přistupujeme k uživateli s ohledem na jeho možnosti a schopnosti. Uživatel sám určuje rozsah využití nabízených služeb.

Nestrannost – pomoc a rady poskytujeme bez předpojatosti a zaujatosti a bez ovlivnění vlastními názory, politickým a náboženským přesvědčením.

Nezávislost – poradenství poskytujeme nezávisle na zájmech státních nebo jiných organizací a organizací, které poradnu finančně podporují.

Podrobnější informace o způsobu poskytování služby

PORADENSTVÍ POSKYTUJEME V TĚCHTO OBLASTECH:

  • rodina a mezilidské vztahy
  • dluhy, exekuce, insolvenční řízení
  • pracovní vztahy a zaměstnanost
  • sociální dávky a sociální pomoc
  • pojištění(důchodové, nemocenské, zdravotní)
  • bydlení
  • majetkové vztahy a náhrada škody
  • ochrana spotřebitele
  • občanské soudní řízení
  • veřejná správa
  • trestní řízení



 

ÚROVEŇ POSKYTOVANÝCH SLUŽEB

Služba odborného sociálního poradenství je poskytována na třech praktických úrovních a zahrnuje:

1. Informace

Obsahem informací jsou obecná fakta, při kterých není třeba posuzovat a řešit konkrétní situaci uživatele. Informacemi mohou být také konkrétní údaje, které jsou cílené na danou situaci. Informace nenabízí možnosti řešení.

Příklady:

- uživatel se táže na obsah konkrétního paragrafu
- poradna předává uživateli kontaktní údaje na jinou instituci
- poradce naslouchá uživateli

2. Rada

Rada je orientovaná na dojednané řešení problému. Vychází z konkrétní situace uživatele, nabízí alternativy řešení, posuzuje klady a zápory jednotlivých variant řešení.

Příklady:
- uživatel chce ukončit pracovní poměr, poradce nabízí různé varianty a společně zvažují výhody a nevýhody možných řešení
- uživatel chce řešit svou obtížnou finanční situaci a spolu s poradcem zvažují možnosti zvýšení příjmu

3. Aktivní pomoc

Jedná se o komplexní přístup k řešení problému včetně poskytnutí následné práce, kterou provádí poradce v zájmu uživatele.

Příklady:
- poradce pomáhá uživateli vyplňovat jeho formuláře
- poradce pomáhá s psaním dopisů a podání
- poradce sestavuje uživateli splátkový kalendář k úhradě jeho dluhu
- poradce vysvětluje uživateli obsah jeho soudního rozsudku
- poradce v zájmu uživatele telefonicky vyřizuje přerušenou dodávku elektřiny s distributorem
- poradce komunikuje s exekutorem emailovou poštou v zájmu uživatele

 

DRUH POSKYTOVANÝCH SLUŽEB

Poskytujeme sociální poradenství podle § 37 zákona o sociálních službách

1. Základní sociální poradenství

Základní sociální poradenství při poskytování sociálních služeb se zajišťuje
v rozsahu těchto úkonů:

  • poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby,
  • poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče,
  • poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě,
  • poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu. 

2. Odborné sociální poradenství

Základní činnosti při poskytování odborného sociálního poradenství se zajišťují

v rozsahu těchto úkonů:

a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, zprostředkování navazujících služeb:

Poradna předává obecné informace, při kterých není třeba posuzovat a řešit konkrétní situaci uživatele. Činnost Zprostředkování kontaktu (ZK) je v poradně evidována jako úroveň služby 1, tj.  "Informace" (viz Úroveň poskytovaných služeb").

Příklady:

  • - uživatel se táže na obsah určitého paragrafu
  • - poradna předává uživateli kontaktní údaje na jinou instituci
  • - poradce naslouchá uživateli

 

Poradna používá odkazování a předávání zájemců či uživatelů na jiné instituce a služby.

Odkazování:

V případech, kdy individuální situace zájemců vyžaduje specializovanou pomoc, odkazujeme na odborné služby (např. Centrum pro integraci cizinců, Probační a mediační služba aj.)

* Příklady odkazování:

Zájemce/uživatel žádá o konzultaci s právníkem - je odkázán na právníka.

Zájemce/uživatel žádá sepsat závěť formou notářského zápisu - je odkázán na notáře.

Zájemce/uživatel žádá od poradny vystavení potvrzení o svém zdravotním stavu - je odkázán na svého lékaře.

Zájemce/uživatel žádá originální výpis z katastru nemovitostí - je odkázán na katastrální úřad, czech-point.

Zájemce/uživatel žádá podat žádost o důchod - je odkázán na okresní správu sociálního zabezpečení.

Zájemce/uživatel chce nahlédnout do svého soudního spisu - je odkázán na soud.

Zájemce chce ústně svědčit ve věci trestného činu - je odkázán na policii.

Zájemce/uživatel žádá zaplatit v hotovosti v poradně zdravotní pojištění - je odkázán na zdravotní pojišťovnu.

Zájemce o poradenskou službu je cizinec, nedomluví se česky a nemá vlastního překladatele - je poradnou odkázán na poradnu pro cizince.

Zájemce/uživatel žádá přeložit dokumentaci do cizího jazyka - je odkázán na překladatele.

 Předávání:

Děje se pouze na žádost zájemce/uživatele, který byl odkázán a navíc žádá, aby mu poradna  zprostředkovala schůzku u odkazované instituce či služby. 

b) sociálně terapeutické činnosti:

Poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie a v oblasti vzdělávání. Poradna vychází z konkrétní situace uživatele, nabízí mu alternativy řešení, posuzuje klady a zápory jednotlivých variant řešení, seznamuje s jejich důsledky, uživatel se s podporou poradny rozhoduje pro způsob řešení své situace. Tato činnost "Sociálně terapeutické činnosti" (STC) je v poradně evidována jako úroveň služby 2, tj. "Rada" (viz "Úroveň poskytovaných služeb").

Příklady:

- uživatel chce ukončit pracovní poměr, ptá se na možné způsoby, poradce nabízí různé varianty a společně zvažují výhody a nevýhody možných řešení

- uživatel chce řešit svou obtížnou finanční situaci a spolu s poradcem zvažují možnosti zvýšení příjmu

c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:

Poradna uživateli poskytuje praktickou pomoc k (vy)řešení jeho obtížné situace. Činnost "Pomoc při uplatňování práv …" (PUP) je v poradně evidována jako úroveň služby 3, tj. Aktivní pomoc (viz "Úroveň poskytovaných služeb").

Poradna poskytuje pomoc při vyřizování běžných záležitostí.

Příklady:

  • poradce pomáhá vyplňovat formuláře uživatele
  • poradce pomáhá s psaním dopisů, smluv, podání, insolvenčních návrhů
  • poradce sestavuje uživateli splátkový kalendář k úhradě jeho dluhu
  • poradce vysvětluje uživateli obsah jeho soudního rozsudku
  • poradce v zájmu uživatele telefonicky vyřizuje přerušenou dodávku elektřiny s distributorem
  • poradce komunikuje s exekutorem emailovou poštou v zájmu uživatele

- Poradna poskytuje pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím.

Příklad:

  • Uživatelka je bývalou obětí domácího násilí, nyní je rozvedená a cítí se osamělá, chtěla by se přátelit s původními kamarádkami, jejichž přátelství ustalo, když bývalý manžel tyto kontakty zakazoval. Uživatelka žádá poradce, aby telefonicky kontaktoval některé její bývalé kamarádky a vysvětlil jim, že uživatelka se s pomocí poradny opět adaptuje na běžný způsob života a má zájem obnovit původní přátelství. Poradce jí vyhoví.

 

ODMÍTNUTÍ ZÁJEMCE O SLUŽBU 

Poradna může podle § 91 odst. 3 písm, a,b,d Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění, odmítnout uzavřít smlouvu o poskytování sociálních služeb pokud:

a) Poradna neposkytuje sociální službu, o kterou zájemce žádá
(např. Zájemce žádá úředně ověřit podpis na smlouvě. Zájemce žádá peníze, jídlo, ošacení, ubytování.)


b) Poradna nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí služby
(např. Zájemce žádá objednat na termín, který je již obsazen jinou osobou. Zájemce žádá o službu ve chvíli, kdy poradna nemá současně dalšího volného poradce pro poskytnutí služby.)


d) Zájemce opětovně žádá o poskytnutí sociální služby ve lhůtě kratší než 6 měsíců od vypovězení smlouvy z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy
(např. Zájemci byla vypovězena smlouva, protože porušoval povinnosti, které mu z ní vyplývaly.)

 

PRŮBĚH POSKYTOVANÉ SLUŽBY

Uživatel objasní poradci svou obtížnou situaci a společně s ním si ujasní, čeho chce dosáhnoutPoradce seznámí uživatele s příslušnou právní úpravou, s jeho právy a povinnostmi a společně hledají způsoby řešení problému uživatele s ohledem na důsledky jednotlivých možností. Uživatel se sám rozhoduje o výběru z nabídnutých řešení. Poradce poskytuje uživateli nezbytnou praktickou pomoc k řešení jeho obtížné situace. Poradce vždy respektuje názor a rozhodnutí uživatele. Uživatel může kdykoliv ukončit konzultaci, může změnit téma nebo určit, kterou oblast chce řešit přednostně.

 

FAKULTATIVNÍ SLUŽBY

Služby v občanské poradně jsou poskytovány zdarma. Zpoplatněny jsou pouze fakultativní služby poskytnuté na výslovnou žádost uživatele tj. kopírování a telefonování. Kopírovat a telefonovat mohou pouze uživatelé služeb Občanské poradny, kteří v poradně řeší svou záležitost a v rámci ní potřebují zhotovit kopie dokumentů nebo telefonovat. Poplatky za kopírování a telefonování se platí poradci. Poradce o těchto poplatcích vede záznamy. Cena za tyto služby je stanovena v „Ceníku fakultativních služeb“.

Podněty, pochvaly, stížnosti

Chcete nám pomoci zkvalitňovat službu, náte nějaký návrh, námět, podnět, pochvalu nebo i stížnost? 

Více najdete na Dokumenty

Ceník

Služba je poskytována bezplatně.

  • Nepříznivá sociální situace

    Věnujeme se osobám v nepříznivé sociální situaci ohroženým sociálním vyloučením. Sociální vyloučení je vyčlenění osoby mimo běžný život společnosti a nemožnost se do něj zapojit v důsledku nepříznivé sociální situace. Nepříznivá sociální situace je  taková situace, ve které osoba pro ztrátu soběstačnosti není schopna sama dostatečně zabezpečovat a uspokojovat své životní potřeby a tyto potřeby nejsou ani jinak dostatečně zabezpečeny, osoba je tak ohrožena sociálním vyloučením, jehož důvodem může být např.

    - věk
    - zdravotní stav (nemoc, invalidita, úraz)
    - situace v rodině a nejbližší komunitě (mateřství, ztráta živitele, rozvod, rozchod, ovdovění, nefungující zázemí a vztahy, osamocenost)
    - ztráta bydlení
    - nezaměstnanost a ztráta pracovních návyků
    - nedostatek informací, rad či praktické pomoci pro řešení svých problémů
    - nedostatečná orientace v úředních a právních záležitostech
    - osobní krize (akutní nebo dlouhotrvající; způsobující např. smutek, neklid, obavy, nejistotu, úzkost, nespavost)
    - osobní překážky (bezradnost, nedůvěra ve vlastní schopnosti, omezené sociální dovednosti, strach, bariéry v komunikaci)
    - finance (nedostatek finančních prostředků, zadluženost, závislost na systému sociálních dávek)
    - zkušenost s trestnou činností a domácím násilím
    - příslušnost k národnostní menšině
    - život v sociálně vyloučených komunitách (sociálně znevýhodňující prostředí)
    - rizikový způsobu života (sociální dezintegrace, nepřizpůsobení, životní návyky, konfliktní způsob života se společností)
    - předsudky okolí a hrozba sociálního vyloučení
    - komerční zneužití
    - časová nebo místní nedostupnosti jiných placených služeb v naléhavé situaci
    - aj.

Služba je financována vícezdrojově:

  • z prostředků Ministerstva práce a sociálních věcí,
  • z finačních prostředků Moravskoslezkého kraje,
  • z finačních prostředků Města Bohumín,
  • z úhrad klientů,
  • z darů a sbírek.

Služba odborného sociálního poradenství v Občanské poradně v Bohumíně je posykytována od 3. 9. 2001. V červnu roku 2006 byla registrována.