Další informace o službě
Poslání
V Občanské poradně v Bohumíně se věnujeme lidem, kteří se ocitli v obtížné životní situaci, kterou pociťují jako nepříznivou a nedokáží ji řešit vlastními silami. Poskytujeme jim informace, rady a pomoc k tomu, aby svou situaci vyřešili nebo alespoň zmírnili.
Cíle
- Uživatel, který se orientuje ve svých právech a povinnostech a v dostupných službách na základě informací poradny.
- Uživatel, který se rozhoduje pro způsob řešení své nepříznivé sociální situace s využitím rad poradny.
- Uživatel, který získal nebo zlepšil dovednost (vy)řešit svou nepříznivou sociální situaci s praktickou pomocí poradny.
Cíle č. 1 bude dosaženo, když uživateli poradna poskytne minimálně základní sociální poradenství na nejnižší úrovni, tj. informace (viz Úroveň poskytovaných služeb bod 1).
Cíle č. 2 bude dosaženo, když uživatel od poradny obdrží minimálně dvě možnosti řešení své situace s jejich důsledky a mezi nimi se rozhoduje (viz Úroveň poskytovaných služeb bod 2).
Cíle č. 3 bude dosaženo, když uživatel od poradny obdrží minimálně jednu praktickou pomoc
(viz Úroveň poskytovaných služeb bod 3).
Zásady
Bezplatnost - poradenství je poskytováno zdarma. Výjimku tvoří fakultativní služby poskytnuté na výslovnou žádost uživatele tj. kopírování a telefonování, viz Ceník fakultativních služeb.
Diskrétnost - uživatel může vystupovat anonymně. Poradna zachovává mlčenlivost o všech skutečnostech, které se od uživatele při konzultaci dozví, rovněž tak poradna zachovává mlčenlivost o tom, že uživatel poradnu navštívil. Výjimka: V případě, že se poradce dozví informaci o spáchání trestného činu, má podle platných právních předpisů ČR ohlašovací povinnost na Policii ČR jako každý jiný občan.
Respekt k uživatelům – respektujeme osobu uživatele, jeho jedinečnost, odlišnost, životní hodnoty, právo uživatele vyjádřit svá přání, potřeby, názory, obavy, rozhodnutí.
Individuální přístup – přistupujeme k uživateli s ohledem na jeho možnosti a schopnosti. Uživatel sám určuje rozsah využití nabízených služeb.
Nestrannost – pomoc a rady poskytujeme bez předpojatosti a zaujatosti a bez ovlivnění vlastními názory, politickým a náboženským přesvědčením.
Nezávislost – poradenství poskytujeme nezávisle na zájmech státních nebo jiných organizací a organizací, které poradnu finančně podporují.
Podrobnější informace o způsobu poskytování služby
PORADENSTVÍ POSKYTUJEME V TĚCHTO OBLASTECH:
- rodina a mezilidské vztahy
- dluhy, exekuce, insolvenční řízení
- pracovní vztahy a zaměstnanost
- sociální dávky a sociální pomoc
- pojištění(důchodové, nemocenské, zdravotní)
- bydlení
- majetkové vztahy a náhrada škody
- ochrana spotřebitele
- občanské soudní řízení
- veřejná správa
- trestní řízení
ÚROVEŇ POSKYTOVANÝCH SLUŽEB
Služba odborného sociálního poradenství je poskytována na třech praktických úrovních a zahrnuje:
1. Informace
Obsahem informací jsou obecná fakta, při kterých není třeba posuzovat a řešit konkrétní situaci uživatele. Informacemi mohou být také konkrétní údaje, které jsou cílené na danou situaci. Informace nenabízí možnosti řešení.
Příklady:
- uživatel se táže na obsah konkrétního paragrafu
- poradna předává uživateli kontaktní údaje na jinou instituci
- poradce naslouchá uživateli
2. Rada
Rada je orientovaná na dojednané řešení problému. Vychází z konkrétní situace uživatele, nabízí alternativy řešení, posuzuje klady a zápory jednotlivých variant řešení.
Příklady:
- uživatel chce ukončit pracovní poměr, poradce nabízí různé varianty a společně zvažují výhody a nevýhody možných řešení
- uživatel chce řešit svou obtížnou finanční situaci a spolu s poradcem zvažují možnosti zvýšení příjmu
3. Aktivní pomoc
Jedná se o komplexní přístup k řešení problému včetně poskytnutí následné práce, kterou provádí poradce v zájmu uživatele.
Příklady:
- poradce pomáhá uživateli vyplňovat jeho formuláře
- poradce pomáhá s psaním dopisů a podání
- poradce sestavuje uživateli splátkový kalendář k úhradě jeho dluhu
- poradce vysvětluje uživateli obsah jeho soudního rozsudku
- poradce v zájmu uživatele telefonicky vyřizuje přerušenou dodávku elektřiny s distributorem
- poradce komunikuje s exekutorem emailovou poštou v zájmu uživatele
DRUH POSKYTOVANÝCH SLUŽEB
Poskytujeme sociální poradenství podle § 37 zákona o sociálních službách
1. Základní sociální poradenství
Základní sociální poradenství při poskytování sociálních služeb se zajišťuje
v rozsahu těchto úkonů:
- poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby,
- poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče,
- poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě,
- poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.
2. Odborné sociální poradenství
Základní činnosti při poskytování odborného sociálního poradenství se zajišťují
v rozsahu těchto úkonů:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, zprostředkování navazujících služeb:
Poradna předává obecné informace, při kterých není třeba posuzovat a řešit konkrétní situaci uživatele. Činnost Zprostředkování kontaktu (ZK) je v poradně evidována jako úroveň služby 1, tj. "Informace" (viz Úroveň poskytovaných služeb").
Příklady:
- - uživatel se táže na obsah určitého paragrafu
- - poradna předává uživateli kontaktní údaje na jinou instituci
- - poradce naslouchá uživateli
Poradna používá odkazování a předávání zájemců či uživatelů na jiné instituce a služby.
Odkazování:
V případech, kdy individuální situace zájemců vyžaduje specializovanou pomoc, odkazujeme na odborné služby (např. Centrum pro integraci cizinců, Probační a mediační služba aj.)
* Příklady odkazování:
Zájemce/uživatel žádá o konzultaci s právníkem - je odkázán na právníka.
Zájemce/uživatel žádá sepsat závěť formou notářského zápisu - je odkázán na notáře.
Zájemce/uživatel žádá od poradny vystavení potvrzení o svém zdravotním stavu - je odkázán na svého lékaře.
Zájemce/uživatel žádá originální výpis z katastru nemovitostí - je odkázán na katastrální úřad, czech-point.
Zájemce/uživatel žádá podat žádost o důchod - je odkázán na okresní správu sociálního zabezpečení.
Zájemce/uživatel chce nahlédnout do svého soudního spisu - je odkázán na soud.
Zájemce chce ústně svědčit ve věci trestného činu - je odkázán na policii.
Zájemce/uživatel žádá zaplatit v hotovosti v poradně zdravotní pojištění - je odkázán na zdravotní pojišťovnu.
Zájemce o poradenskou službu je cizinec, nedomluví se česky a nemá vlastního překladatele - je poradnou odkázán na poradnu pro cizince.
Zájemce/uživatel žádá přeložit dokumentaci do cizího jazyka - je odkázán na překladatele.
Předávání:
Děje se pouze na žádost zájemce/uživatele, který byl odkázán a navíc žádá, aby mu poradna zprostředkovala schůzku u odkazované instituce či služby.
b) sociálně terapeutické činnosti:
Poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie a v oblasti vzdělávání. Poradna vychází z konkrétní situace uživatele, nabízí mu alternativy řešení, posuzuje klady a zápory jednotlivých variant řešení, seznamuje s jejich důsledky, uživatel se s podporou poradny rozhoduje pro způsob řešení své situace. Tato činnost "Sociálně terapeutické činnosti" (STC) je v poradně evidována jako úroveň služby 2, tj. "Rada" (viz "Úroveň poskytovaných služeb").
Příklady:
- uživatel chce ukončit pracovní poměr, ptá se na možné způsoby, poradce nabízí různé varianty a společně zvažují výhody a nevýhody možných řešení
- uživatel chce řešit svou obtížnou finanční situaci a spolu s poradcem zvažují možnosti zvýšení příjmu
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
Poradna uživateli poskytuje praktickou pomoc k (vy)řešení jeho obtížné situace. Činnost "Pomoc při uplatňování práv …" (PUP) je v poradně evidována jako úroveň služby 3, tj. Aktivní pomoc (viz "Úroveň poskytovaných služeb").
- Poradna poskytuje pomoc při vyřizování běžných záležitostí.
Příklady:
- poradce pomáhá vyplňovat formuláře uživatele
- poradce pomáhá s psaním dopisů, smluv, podání, insolvenčních návrhů
- poradce sestavuje uživateli splátkový kalendář k úhradě jeho dluhu
- poradce vysvětluje uživateli obsah jeho soudního rozsudku
- poradce v zájmu uživatele telefonicky vyřizuje přerušenou dodávku elektřiny s distributorem
- poradce komunikuje s exekutorem emailovou poštou v zájmu uživatele
- Poradna poskytuje pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím.
Příklad:
- Uživatelka je bývalou obětí domácího násilí, nyní je rozvedená a cítí se osamělá, chtěla by se přátelit s původními kamarádkami, jejichž přátelství ustalo, když bývalý manžel tyto kontakty zakazoval. Uživatelka žádá poradce, aby telefonicky kontaktoval některé její bývalé kamarádky a vysvětlil jim, že uživatelka se s pomocí poradny opět adaptuje na běžný způsob života a má zájem obnovit původní přátelství. Poradce jí vyhoví.
ODMÍTNUTÍ ZÁJEMCE O SLUŽBU
Poradna může podle § 91 odst. 3 písm, a,b,d Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění, odmítnout uzavřít smlouvu o poskytování sociálních služeb pokud:
a) Poradna neposkytuje sociální službu, o kterou zájemce žádá
(např. Zájemce žádá úředně ověřit podpis na smlouvě. Zájemce žádá peníze, jídlo, ošacení, ubytování.)
b) Poradna nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí služby
(např. Zájemce žádá objednat na termín, který je již obsazen jinou osobou. Zájemce žádá o službu ve chvíli, kdy poradna nemá současně dalšího volného poradce pro poskytnutí služby.)
d) Zájemce opětovně žádá o poskytnutí sociální služby ve lhůtě kratší než 6 měsíců od vypovězení smlouvy z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy
(např. Zájemci byla vypovězena smlouva, protože porušoval povinnosti, které mu z ní vyplývaly.)
PRŮBĚH POSKYTOVANÉ SLUŽBY
Uživatel objasní poradci svou obtížnou situaci a společně s ním si ujasní, čeho chce dosáhnout. Poradce seznámí uživatele s příslušnou právní úpravou, s jeho právy a povinnostmi a společně hledají způsoby řešení problému uživatele s ohledem na důsledky jednotlivých možností. Uživatel se sám rozhoduje o výběru z nabídnutých řešení. Poradce poskytuje uživateli nezbytnou praktickou pomoc k řešení jeho obtížné situace. Poradce vždy respektuje názor a rozhodnutí uživatele. Uživatel může kdykoliv ukončit konzultaci, může změnit téma nebo určit, kterou oblast chce řešit přednostně.
FAKULTATIVNÍ SLUŽBY
Služby v občanské poradně jsou poskytovány zdarma. Zpoplatněny jsou pouze fakultativní služby poskytnuté na výslovnou žádost uživatele tj. kopírování a telefonování. Kopírovat a telefonovat mohou pouze uživatelé služeb Občanské poradny, kteří v poradně řeší svou záležitost a v rámci ní potřebují zhotovit kopie dokumentů nebo telefonovat. Poplatky za kopírování a telefonování se platí poradci. Poradce o těchto poplatcích vede záznamy. Cena za tyto služby je stanovena v „Ceníku fakultativních služeb“.
Podněty, pochvaly, stížnosti
Chcete nám pomoci zkvalitňovat službu, náte nějaký návrh, námět, podnět, pochvalu nebo i stížnost?
Více najdete na Dokumenty
Ceník
Služba je poskytována bezplatně.
-
Nepříznivá sociální situace
Věnujeme se osobám v nepříznivé sociální situaci ohroženým sociálním vyloučením. Sociální vyloučení je vyčlenění osoby mimo běžný život společnosti a nemožnost se do něj zapojit v důsledku nepříznivé sociální situace. Nepříznivá sociální situace je taková situace, ve které osoba pro ztrátu soběstačnosti není schopna sama dostatečně zabezpečovat a uspokojovat své životní potřeby a tyto potřeby nejsou ani jinak dostatečně zabezpečeny, osoba je tak ohrožena sociálním vyloučením, jehož důvodem může být např.
- věk
- zdravotní stav (nemoc, invalidita, úraz)
- situace v rodině a nejbližší komunitě (mateřství, ztráta živitele, rozvod, rozchod, ovdovění, nefungující zázemí a vztahy, osamocenost)
- ztráta bydlení
- nezaměstnanost a ztráta pracovních návyků
- nedostatek informací, rad či praktické pomoci pro řešení svých problémů
- nedostatečná orientace v úředních a právních záležitostech
- osobní krize (akutní nebo dlouhotrvající; způsobující např. smutek, neklid, obavy, nejistotu, úzkost, nespavost)
- osobní překážky (bezradnost, nedůvěra ve vlastní schopnosti, omezené sociální dovednosti, strach, bariéry v komunikaci)
- finance (nedostatek finančních prostředků, zadluženost, závislost na systému sociálních dávek)
- zkušenost s trestnou činností a domácím násilím
- příslušnost k národnostní menšině
- život v sociálně vyloučených komunitách (sociálně znevýhodňující prostředí)
- rizikový způsobu života (sociální dezintegrace, nepřizpůsobení, životní návyky, konfliktní způsob života se společností)
- předsudky okolí a hrozba sociálního vyloučení
- komerční zneužití
- časová nebo místní nedostupnosti jiných placených služeb v naléhavé situaci
- aj.
Služba je financována vícezdrojově:
- z prostředků Ministerstva práce a sociálních věcí,
- z finačních prostředků Moravskoslezkého kraje,
- z finačních prostředků Města Bohumín,
- z úhrad klientů,
- z darů a sbírek.
Služba odborného sociálního poradenství v Občanské poradně v Bohumíně je posykytována od 3. 9. 2001. V červnu roku 2006 byla registrována.